top of page

Helsinky podruhé

Poslední zastávkou našeho výletu byly Helsinky. V Helsinkách jsem se tedy během zhruba dvou měsíců ocitla již podruhé. A bohužel musím říct, že tomuto městu neustále nemůžu přijít na chuť.

Přece jenom mám ale pár tipů, která místa v Helsinkách určitě nevynechat.

Naše první kroky vedly samozřejmě k snad nejznámější budově a symbolu Helsinek - Helsinské evangelické katedrále zasvěcené sv. Mikuláši. Poznáte ji jednoduše. Je to velká bílá katedrála se zelenými kupolemi a strmým schodištěm, které ústí na Náměstí Senátu.

Já bych ale ráda vyzdvihla dva jiné helsinské „stánky náboženství“. Ten první se nachází ve čtvrti Kamppi a jde o tzv. „Kapli ticha“ (Kamppi Chapel of Silence/Kampin kappeli). Kaple je celá z finského dřeva a mělo by to být místo setkání všech lidí bez rozdílu náboženství.

Druhým místem je skalní kostel Temppeliaukio (Temppeliaukion kirkko), který byl vytesán do žulového kamene, a střecha je vyrobena z mědi. Navíc tento kostel neslouží pouze pro bohoslužby, ale díky svým výborným akustickým vlastnostem také jako koncertní sál.

Pokud máte na Helsinky více času a jste fanoušky muzeí, pak se vám pravděpodobně vyplatí koupit si tzv. Helsinki Card, která v sobě zahrnuje MHD po celých Helsinkách a zvýhodněné (nebo dokonce úplně volné) vstupy do mnoha památek a muzeí, a dokonce i slevy ve vybraných restauracích a obchodech. Já jsem takto navštívila několik muzeí při své první návštěvě Helsinek. Mohu doporučit zejména Ateneum, které se navíc nachází hned naproti vlakovému nádraží, které stojí také za to navštívit, i když vlakem zrovna cestovat nechcete. :)

Pokud nemáte přehršel času a fandíte spíše modernímu umění a začínajícím umělcům. Určitě navštivte budovu radnice (modrá budova sousedící s Market square), kde se pořádají právě výstavy mladých/začínajících umělců. Navíc jsou zde i toalety zdarma a free wifi. ;)

Další místo, které musíte navštívit je již zmíněný přístav a zdejší trhy (Kauppatori/Market square). Najdete tady mnoho ručně dělaných výrobků, květin a občerstvení. Kousek odsud je pak i kryté tržiště (Vanha Kauppahalli/Old market hall), kde jsou dokonce malé kavárničky a restaurace. Na tomto místě jenom jedno velice důležité upozornění! Pokud si něco v hale koupíte, konzumujte to uvnitř, rackové jsou tu totiž hrozné lapky! Bohužel jsme se o tom měli možnost přesvědčit na vlastní kůži, kdy Bastian vyšel ven s kouskem čerstvého lososa na plátku chleba a okamžitě jsme byli terčem náletu hejna číhajících racků. Bastianovi bohužel zbyla jenom ta kůrka chleba.

Když už jsme u té gastronomie, tak je téměř povinností ve Skandinávii, a obzvláště v Helsinkách ochutnat polévku z lososa. Můžete tak učinit právě na trzích, kde se cena pohybuje okolo pěti euro, anebo zvolit honosnější variantu jako my a zajít si do restaurace. My jsme navštívili restauraci Merimakasiini a polévka nás tu vyšla na téměř patnáct euro, ale stála za to!

O Helsinkách tedy nemůžu říct nic absolutně negativního, ale že bych byla oslněna, to také ne. Ještě mám ale vůči Helsinkám jeden rest, a to že jsem opět nestihla navštívit pevnost Suomenlinna, která se řadí ke světovému dědictví UNESCO. Tak snad příště…

Musela jsem pospíchat na loď, která mířila zpět do Švédska. Následující den jsem si tedy ještě prošla jarní Stockholm. Jelikož bylo krásné počasí a já jsem měla poměrně dost času před odjezdem zpět do Jönköpingu, šla jsem, kam mě nohy nesly. A tak žádné povídání o Stockholmu už nebude, ale pár fotek z toho dne můžete najít ve fotogalerii.

bottom of page