top of page

Myšlenkové mapy a cestování

Myšlenkové mapy znám už dlouho, ale teprve teď jsem se je rozhodla naplno používat. Pro školní ani pracovní věci mi nikdy nepřišly příliš praktické (respektive jsem se je nenaučila pro tyto účely používat) a zápisy z přednášky nebo porady jsem si vedla většinou klasickým způsobem.

Nyní ale nastal můj čas a zjistila jsem, že myšlenkové mapy jsou výborné pro plánování cest anebo zaznamenávání těch již proběhlých. :)

Co je to vlastně ta myšlenková mapa? Jedná se o grafické vyjádření myšlenkových toků, úkolů nebo projektů, a to pomocí klíčových slov a vztahů mezi nimi (doplněných například obrázky).

Jak tedy využít tuto metodu při cestování? Pokud jste se právě vrátili z dovolené (jako já) a lidé se vás neustále ptají, co jste všechno navštívili, co jste tam viděli, kde jste bydleli a jaké místní speciality jste ochutnali a vy si zaprvé nemůžete všechno naráz vybavit anebo by to bylo povídání na dvě hodiny, stačí si udělat myšlenkovou mapu.

V centru mapy může být název vaší destinace a v jednotlivých větvích například zajímavá místa, která jste navštívili. Ta se mohou pak dále větvit a můžete si tak zaznamenat například to, co jste jedli, kde jste spali atd. Nejen že si tak vytvoříte podklad pro prezentování vaší cesty, ale zároveň si jednoduchým způsobem oživíte a navždy uchováte, jak vaše dovolená probíhala (jak se jmenovala všechna ta místa, jídla atd.).

Myšlenková mapa se dá samozřejmě používat i k plánování budoucích cest. Do centra mapy můžete opět postavit název své destinace a jednotlivé větvě mohou předsavovat věci, které je na dovolenou třeba zařídit jako například ubytování, dopravu, jídlo, památky, které byste rádi navštívili, věci, které si potřebujete zabalit atd. Všechno budete mít ve výsledku zaznamenáno na jednom papíře, který můžete mít neustále na očích. ;)

Další variantou je pouze plánování míst, která chcete navštívit. Do středu mapy tak můžete dát například rovnou název ulice, ve které budete na dovolené bydlet a jednotlivé větve myšlenkové mapy mohou rozdělovat město na jednotlivé čtvrti, které se budou dále větvit na zajímavá místa, která v dané čtvrti můžete nalézt. Pak už jen stačí mít myšlenkovou mapu v kapse a kdykoliv se podívat, co je zrovna ve vašem okolí zajímavého.

Myšlenková mapa může být tedy vaším průvodcem, to-do listem nebo dokonce památníčkem. :D

Myšlenkovou mapu můžete jednoduše jen načrtnout na papír anebo použít sofistikovanější grafické nástroje. Mnoho z nich je dostupných online a v základní verzi zdarma. Já jsem použila pro svojí mapu nástroj https://coggle.it​ :)

Co všechno jsem tedy navštívila, viděla a ochutnala v Japonsku?

bottom of page